בעידן שבו נושא ההטרדה המינית זוכה לתשומת לב רבה יותר , חשוב מאוד להשקיע בהדרכות המונעות את התופעה הזו במקומות העבודה.
למרות החשיבות הברורה, העיסוק בנושא , מכביד על ארגונים. קיים פחד מהנושא בגלל חוסר ידיעה וחשש למה תוביל הדרכה בעניין (מאמר שעסק בעניין: https://www.evenn.co.il/post/למה-אתם-ן-פוחדים-ות-מתוכניות-למניעת-הטרדה-מינית-בארגון ) אבל גם בגלל שרבים נוטים לחשוב שפעילויות בנושא הן משעממות ומעיקות.

באופן כללי הדרכה טובה צריכה להיות מעוררת מחשבה , מאתגרת ולא מכבידה.
צריך לשלב שיטות חדשניות ויצירתיות שיגרמו לעובדים להתעניין ולהשתתף באופן אקטיבי.
ההדרכות צריכות לאפשר לעובדים לקחת חלק בפעילות. ניתן לבצע תרגולים או סימולציות בקבוצות, צריך להעלות דילמות שמעוררות מחשבה ודיון, יש לנסות לערב את כולם.
יש להשתמש בכלים חדשניים, דיגיטליים ווירטואליים, שמותאמים למציאות של ימינו.
לדוגמה משחק חדרי הבריחה שלנו , שמועבר בזום, ומאפשר לעובדים לעבוד בקבוצות, לפצח חידות ועל הדרך לקבל את כל החומר הנדרש למניעת הטרדה מינית.
ככל שההדרכה תהיה מאתגרת ומעניינת, היא תהיה זכירה יותר ומיושמת הלכה למעשה ולא עוד חומר תיאורטי שנשאר באוויר.
על ההדרכות להיות פרקטיות, כלומר, צריך לתת כלים מעשיים, שהעובדים והמנהלים יצאו מההדרכה בידיעה ברורה מה הם יכולים לעשות ביום יום כדי למנוע הטרדה או כדי לייצר סביבת עבודה בטוחה ומכבדת.
לדוגמה, כשמדברים על החוק למניעת הטרדה מינית, מסבירים מה אסור לעשות אבל בחוק אין הגדרה שמסבירה מה ניתן לעשות, למעט חובותיו של המעביד.
בנוסף, חשוב להתאים את ההדרכה לאופי העובדים ולתרבות הארגונית. ככל שההדרכה תהיה מותאמת יותר לצורכי העובדים ולמציאות בשטח, כך היא תהיה יעילה יותר.
המשמעות היא, שימוש בדוגמאות מחיי היום יום של הסביבה בה נמצאים העובדים, העלאת דילמות הקשורות במקום העבודה הרלוונטי.
בדרך זאת ניתן להבין את הדברים בצורה יותר ברורה וגם ליישמם בצורה אפקטיבית.
לסיכום, הדרכת מניעת הטרדה מינית לא חייבת להיות חוויה מעיקה או משעממת. באמצעות גישה יצירתית ומותאמת אישית, ניתן להפוך את ההכשרה הזו למעשית, מעניינת ובעיקר יעילה במאבק בתופעה.
Comments